Bijeenkomst van het burgerforum
Laatste nieuws
Workshop „Schoon Ostviertel – Maatregelenworkshop tegen zwerfafval“ op 23 juni 2026, in plaats van de reguliere vergadering
Tijdens de vergadering van 9 september 2025 heeft het burgerforum een burgerinitiatief over het onderwerp „Zwerfafval in het Ostviertel“ besproken en unaniem besloten om een gezamenlijke bijeenkomst te organiseren tussen de indieners, de politiek en het bestuur.
De reguliere vergadering van het burgerforum op 23 juni 2026 wordt daarom bewust niet geschrapt, maar gebruikt om dit besluit uit te voeren. In plaats van de reguliere commissievergadering vindt er een workshop plaats met de titel „Schoon Ostviertel – workshop met maatregelen tegen zwerfafval“.
Het doel van de workshop is om de standpunten van burgers, de politiek, het bestuur en buurtactoren bij elkaar te brengen en samen concrete, realistisch uitvoerbare maatregelen te bedenken om zwerfafval in het Ostviertel terug te dringen. De vraag die daarbij centraal staat, is welke aanpakken de komende maanden getest of verder uitgewerkt kunnen worden.
Om een werkgerichte opzet met intensieve uitwisseling mogelijk te maken, wordt het aantal deelnemers bewust beperkt. Uitgenodigd zijn onder andere de aanvragers, vertegenwoordigers van de gemeentelijke diensten van Aken, de ordedienst, het wijkmanagement, de wijkconferentie AC-Ost / Rothe Erde en politieke vertegenwoordigers van het burgerforum en de districtsraad Aken-Mitte.
Met deze aanpak voert het burgerforum een eigen besluit actief uit en gebruikt het de vergadering op een constructieve manier om samen oplossingen te bedenken voor een concreet vraagstuk dat door de burgers is aangekaart.
Let op: de workshop is bedoeld als interne werkbijeenkomst en is daarom niet toegankelijk voor het publiek.